Dag 13. Van San Juan del Sur naar ometepe

1 augustus 2016 - Granada, Nicaragua

Om 10.15 de chickenbus gepakt naar Rivas. We waren een van de eersten dus konden we voor de verandering allemaal zitten. Het blijft een bijzondere ervaring tussen de locals en gezellige busmuziek vol open. Vlak voor onze eerste overstap werden we uit se bus gelokt door taxichauffeur uit het ietwat illegale circuit. Van Rivas naar de haven van San Jorge rijden inderdaad geen bussen dus taxi is noodzakelijk. op straat werd er aan ons getrokken door een illegale taxichauffeur die daarvoor nog met ons in de bus stond.
Pien had er Helemaal geen goed gevoel bij waardoor we in een regulare taxi gestapt zijn. Een erg aardige chauffeur die Engels sprak. Hij legde ons uit hoe we de legale van de illegale taxi's kobden onderscheiden. Aangekomen bij de ferry weer een keuze; grote ferry of kleine boot. We gingen voor luxe . Eenmaal op de boot bomvol met mensen, echt te vol dus. Iedereen een ranzig zwemvestje aan. Gelukkig stond er een lekkere windje. Overtocht van 1.5 uur. Bij aankomst meteen door in de volgende chickenbus die zo vol zat dat we doorgeperst werden. We moesten staan. Pien voelde zich al niet lekker maar dit was de druppel. Gelukkig kon ze na een tijdje zitten . Na 1.5 uur hobbelen moesten we overstappen. Prima aansluiting alleen zat deze bus nog voller . Hele gezinnen op 1 bankje (bedoeld voor 2 ). Tot overmaat van ramp stapten er 2 vrouwen in met een emmer paprika's en een emmer gevuld met een warm wittig (cocosachtig?) drankje, verpakt in een plastic boterhamzakje. Hoe verder we kwamen hoe meer we in de rimboe geraakte. Hoe dichtwr bij onze bestemming hoe leger de bus. We werden netjes voor de deur van ons Hostel (la Cascade) afgezet en onze host: José Luiz, stond ons op te wachten. We werden verwelkomd door allemaal lachende mensen en een hele kudde dieren waaronder een enorm zwijn. Zo bijzonder allemaal. Onze kamers schoon met een lief bloemetje op het bed inclusief 4 ventilatoren. Waanzinnig uitzicht op het meer en op de vulkaan Marderas. Plannen doorgenomen José , lekker gegeten en weer dood moe om 20.00 naar bed.
Om 22.30 eerste keer wakker. Ik heb al een dag last van mijn darmen en Pien nog erger. Merk dat het hier dan echt middernacht is; aardedonker en muisstil.
Uur later weer wakker van de hitte; stroom uitgevallen. Gebeurt hier wel vaker. De honden worden er ook zenuwachtig van. Het blaffen houdt niet op. Hoort er ook allemaal bij. Om 6 uur opgestaan en iedereen is dan al actief hier Snap ik , want de temperatuur is nu perfect. Zo dadelijk ontbijten en dan wandelschoenen aan en op pad naar de waterval van San Ramon.